Elevernas egna programmeringsinstruktioner

Skrivet den av

Efter förra veckans arbete med att följa en instruktion för programmering byggde vi vidare med att eleverna fick göra egna programmeringar i Schratch Jr som de skrev instruktioner till. Efter att jag repeterat strukturen för en en instruktion med hjälp av vår genreplansch och kopplat till hur de följde min instruktion förra veckan fick eleverna sätta igång.

Det blev genast full aktivitet i klassrummet. Eleverna arbetade i par och hade två iPads, en som de programmerade på och en som de skrev instruktionen till programmeringen på.  När de var färdiga med sin instruktion fick de testa att programmera efter sin egen instruktion för att se om de skrivit ner alla steg i tillvägagångssättet. De bytte sedan instruktion med ett annat par för att testa varandras instruktioner. De flesta instruktioner gick att följa men vi märkte att flera hade glömt att skriva några steg i tillvägagångssättet, att de tog vissa steg för givet vilket gjorde att instruktionen då blev svår att följa. Vi kommer att arbeta vidare med instruktionerna och programmering för att utveckla både deras skrivande och programmerande.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *