Stöttning för att förstå ett nytt ämnesområde

Skrivet den av

Hur planerar och lägger vi upp undervisningen så att alla elever kan ta till sig ett nytt innehåll? Den utmaningen står vi inför vid varje nytt arbetsområde. I min klass är spridningen i elevernas språk- och kunskapsutveckling stor liksom det är i de flesta klasser idag. Nästan alla elever är flerspråkiga och några av eleverna har bara bott i Sverige i några eller något år. Min utmaning är att planera vilka stöttningsstrategier jag ska använda mig av i undervisningen så att alla elever kan ta till sig innehållet och lära sig ämnet och språket.

I min tvåa arbetar vi nu med hur jorden skapades, det första livet på jorden för att sedan börja läsa om forntiden. Igår arbetade vi med Big Bang.

Till arbetet ville jag ha en text att läsa tillsammans och en film att se och jag hittade en del texter och filmer att välja ifrån. Texterna och filmerna jag väljer till min undervisning vill jag att alla elever ska förstå samtidigt som de inte får vara förenklade. De ska vara på en nivå som passar årskurs två.

Den här gången valde jag en film om Big Bang och en text ur en gammal bok (Noak 3) som jag hittade på skolan. I filmen och texten skulle eleverna möta ord och begrepp som t.ex. universum, explosion, slungade, gasmoln, galaxer och materia. Dessa ord behöver man förstå för att kunna ta till sig innehållet vilket jag behövde planera för.

Jag gick igenom filmens innehåll innan filmen visades och förklarade ord och begrepp som de skulle möta i filmen. När vi ser filmer är mina elever vana vid att säga stopp när det är något i filmen som de inte förstår och vill att jag ska förklara mer om så inför filmvisningen påminde jag dem om det. Vi stannade upp filmen några gånger antingen pga att en elev sagt stopp eller pga att jag ville stanna upp och visa något av det som jag förklarat innan filmen. Efter filmen sammanfattade vi innehållet och skrev upp några av orden på vår expertordsplansch som alltid sitter uppe längst fram i klassrummet. Där skriver vi upp nya ord vi lär oss som hör till ämnet vi arbetar med.

Vi gick sedan över till texten som jag valt ut. Den hade jag planerat att vi skulle läsa genom en detaljerad läsning för att eleverna sedan skulle göra en omskrivning av den. Under den detaljerade läsningen läser vi texten tillsammans och identifierar betydelsebärande ord och delar som jag markerar. Inför varje mening vi ska läsa förbereder jag eleverna på vad texten ska handla om och efter att vi läst meningen ställer jag en fråga där jag ger betydelsen av ett eller flera ord som eleverna ska identifiera. Texten finns uppe på smartboarden och eleverna har varsitt exemplar av texten och en markeringspenna. Jag hade skrivit av texten för att eleverna skulle kunna göra markeringar i den.Efter att vi läst igenom texten tillsammans och markerat ord repeterade vi vad de markerade orden betyder innan det var dags för rast. Efter rasten fick eleverna de markerade orden på en lista för att med stöd av dem göra en omskrivning av texten. Eleverna skrev på varsin iPad men samarbetade i par. Under skrivandet diskuterade de innehållet och hur de skulle formulera sig tillsammans i skrivparen. De använde de nya orden och begreppen som vi mött under lektionerna i sina diskussioner och texter. Här är en av de färdiga texterna.Hur gick det då med förståelsen av innehållet och språket? Jo, efter att eleverna skrivit sina texter klarade allihop av att berätta om Big Bang. Nu arbetar vi vidare med det första livet på jorden och på torsdag gör vi ett besök på vår naturskola Eggeby gård där vi kommer att få en lektion om Big bang och det första livet på jorden för att repetera det.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *