Kom igång att programmera!

Ni är säkert många som precis som jag och mina kollegor har ingen eller väldigt lite erfarenhet av programmering. Jag har varit nyfiken på det i några år och varit inne och nosat på det själv men inte kommit igång med mina elever. Skolverket har nu ett förslag ute på hur digital kompetens och programmering ska förstärkas och tydliggöras i undervisningen. I det kan vi bl.a. läsa:

  • I kursplanen i matematik föreslås programmering handla till exempel om att träna eleverna i att skapa, beskriva och följa entydiga och stegvisa instruktioner och att använda programmering för att lösa problem.
  • I teknik föreslås programmering handla till exempel om att använda programmering för att styra föremål eller egna konstruktioner men också att förstå att datorer styrs av program och kopplas ihop i nätverk.

Eftersom vi inte har någon på skolan som är proffs på det här så får vi lära oss tillsammans. I torsdags satte vi lärare igång för första gången med Scratch, https://scratch.mit.edu/.  Jag ledde passet och eftersom jag bara provat på verktyget lite och inte kan det helt blev det en kort genomgång innan vi började följa en beskrivning av att programmera ett enkelt spel. Det blev fullt fokus bland alla lärare och vi hjälpte varandra hela tiden. Trots att tiden för konferensen tog slut och vi hade afterwork efteråt var det några som inte vill sluta för att de var så inne i det. Vi har bestämt oss för att fortsätta det kollegiala lärandet om programmering under vårterminen och samtidigt starta upp i klasserna.

programmera-med-scratch-jr-hjalp-dina-barn-att-lara-sig-koda

 

Jag startade igår upp med bägge klasserna i åk 2. Vi började med Scratch Jr, en app. Jag följde gången i boken Programmera med Scratch jr : hjälp dina barn att lära sig koda! Den har ett tydligt upplägg och vi gjorde steg ett i den som heter Dansparty.

 

Innan vi började arbeta i appen illustrerade jag vad programmering är genom att programmera min kollega Lina. Jag sa åt henne att gå tre steg framåt. Sedan att snurra ett varv åt vänster. Eleverna fick sedan prova och det var bara när det var exakta i det de sa som Lina gjorde det de ville. Detta för att visa att man måste var precis när man programmerar. Eleverna fick sedan följa mina instruktioner steg för steg för att göra sin första programmering, Dansparty. Eleverna var med på noterna direkt och jublade när de lyckades med varje steg! I slutet av lektionen fick de lite tid till att prova på att programmera själva i appen. Vi kommer nu att ha programmering en timme i veckan och arbeta vidare utifrån boken.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *