Den röda skogsmyran

I min tvåa arbetar vi med insekter. För att väcka elevernas intresse har jag fyllt klassrummet med böcker om insekter och satt upp en plansch med insekter på väggen. Eleverna har fått varsin fjärilslarv vars utveckling vi följt från larv till fjäril. I början av arbetsområdet gjorde vi ett besök på vår naturskola Eggebygård där eleverna fick en lektion om småkryp. De fick då reda på vilka olika småkryp det finns och hur man skiljer dem åt. Vi var sedan ute i skogen och letade upp och samlade in olika småkryp. Tillbaka i skolan fortsatte vi att prata om insekter och hur man känner igen en insekt, tre kroppsdelar, sex ben och två antenner. Vi har sedan läst om flera olika insekter tillsammans på smartboarden via dokumentkameran. Eleverna har även läst själva eller tillsammans i par om ännu fler insekter.

Vi valde ut den röda skogsmyran som den insekt som vi skulle fördjupa oss extra mycket i och skriva en beskrivande rapport om. Vi samlade information från några olika böcker och webbsidan http://svenska-djur.se/. Den information som vi ville ha med i vår text skrev vi in i en sexfältare. Läs mer om hur man använder en sexfältare i det här inlägget.

sexfaltare-myra

Med stöd av sexfältaren skrev eleverna beskrivande rapporter som vi nu satt upp på väggen.myrtexter-3myrtexter-2myrtext-2myrtext-1Nästa vecka fortsätter vi arbetet med insekter genom att skriva en förklarande text om fjärilens livscykel.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *