Våra herbarier

Skrivet den av

I mina klasser brukar mina elever få göra varsitt herbarium under lågstadiet. En fin bok där vi samlar pressade växter och skriver om dem. Den första växt vi pressade och skrev om var vitsippan.

Efter att vi plockat blommorna och lagt de i pressen så läste vi en text om vitsippan tillsammans. Vi arbetade med detaljerad läsning enligt Reading to learn. Jag hade texten uppe på på smartboarden samtidigt som eleverna hade varsitt exemplar av texten framför sig. Eleverna hade varsin markeringspenna i handen och skulle hitta ord som jag frågade efter i texten under läsningen. Innan varje mening så förberedde jag eleverna genom att jag berättade vad meningen skulle handla om. Efter att vi läst meningen tillsammans så ställde jag en fråga där jag gav betydelsen av ett ord som eleverna skulle hitta i texten och markera. Det är inte kontrollfrågor jag ställer utan jag ger betydelsen och eleverna hittar ordet. Orden som vi markerat arbetade vi vidare med genom att skriva upp dem på smartboarden och repetera betydelsen. Orden fungerade sedan som stödord för elevernas skrivande av egna texter. När eleverna skrev sina texter så hade de användning av sina kunskaper om den beskrivande rapporten som de fick under arbetet med svenska skogsdjur.

Här ser ni texten som vi använde för den detaljerade läsningen med orden markerade. Texten skrev jag själv. Vitsippa textElever skriver med stöd från stödorden.
Skriver om vitsippa 003

En elevtext.vitsippa

Elevernas böcker.

Herbarium

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *