Klassificera djur

Vi har nu börjat med arbetsområdet svenska skogsdjur i min etta. Målen med arbetsområdet är att eleverna ska kunna namnen på några av våra vanligaste skogsdjur, kunna klassificera några av våra vanligaste skogsdjur efter djurfamilj, kunna berätta om minst ett djurs näringskedja och kunna skriva en beskrivande rapport om ett djur med rätt struktur där de använder några expertord (ämnesspecifika ord). Om ni vill läsa den pedagogiska planeringen skriven för eleverna så finns den här, LPP svenska djur åk 1. Eleverna har efter att vi gått igenom den tillsammans fått den och limmat in den i deras bok Mitt lärande. Vi kommer att återkomma till den under arbetet och färglägga fält i bedömningsmatrisen när eleverna visar för oss att de uppnår målet.

Jag startade upp den här veckan med att vi arbetade med att klassificera djur. Vi såg filmen Klassifikation av djur som finns på SLI. I den presenteras de olika grupperna insekter, groddjur, kräldjur, fåglar, fiskar och däggdjur. Det var första gången som vi i klassen pratade om att gruppera djur efter deras egenskaper så därför valde jag att börja med de stora grupperna. De nya ämnesspecifika ord vi mötte skrev vi upp på vår expertordsplansch efter att jag förklarat dem. Planschen fyller vi på hela tiden under arbetets gång. Efter att vi diskuterat filmen tillsammans, de olika grupperna och vad som kännetecknade dem så berättade jag att vi kommer att arbeta vidare med gruppen däggdjur.

dj

Dagen efter följde vi upp det med att prata om att däggdjuren kunde delas in i olika grupper, klassificeras. Jag hade valt ut de tre grupperna, hjortdjur, rovdjur och gnagare som vi skulle arbeta vidare med. Vi läste tillsammans från sidan http://svenska-djur.se om de olika grupperna och vad som kännetecknar dem. Hjortdjur hade sidan ingen text om så där läste vi en text från NE. Efter att ha läst igenom texterna och pratat om de olika grupperna delade jag in klassen i tre grupper. Varje grupp fick en uppsättning med kort på djur från de tre grupperna och skyltar med gruppernas namn på och fick sätta sig och sortera djuren in i de olika grupperna. I övningen övade de både på gruppernas namna och djurens namn.klaccificeraNästa vecka kommer vi att välja ett djur som vi kommer att arbeta gemensamt med i klassen. Vi kommer att arbeta genom cykeln för undervisning och lärande med målet att skriva beskrivande rapporter.

 

En reaktion på “Klassificera djur

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *